10 gyllene regler


1. BE OM DET DU VILL HA

Vad vill du ha? Be om det. Det är generöst att begära, inte själviskt. Hur ska andra människor veta vad du behöver, om du inte talar om det?

2. TALA OM DIG SJÄLV

Lär dig säga ”jag”. ”Jag behöver få möjlighet att vara ensam ett tag” istället för ”Du ger mig aldrig chansen..”. Det är den andres sak att tala för sig själv, du behöver inte ansvara för honom. Däremot ska du ta ansvar för dig själv och uttrycka dina egna känslor.

3. NÄR DU INTE FÅR SOM DU ÖNSKAR, TALA GENAST OM VAD DU KÄNNER

Barn brukar kunna visa den besvikelse eller vrede de känner. När vreden är uttömd går de heller inte omkring och känner långvarigt agg. Avsluta situationen, töm ut känslorna, så slipper du tjurigheten eller de ”sårade känslorna”.

4. GE FULLSTÄNDIGA MEDDELANDEN, INTE HALVA

Jag hatar dig” är inte ett fullständigt budskap. Men ”Just nu hatar jag dig och jag är rädd för att säga det högt eftersom vi kan bli ovänner” är ett helt meddelande. ett avslutat budskap leder ofta till ny insikt i problemet och ytterligare kommunikation. Ett avslutat budskap, är ofta början till ert samtal. Den uttryckta ilskan kanske gör dig mindre ‘blind’.

5. VÄGRA GE DET DU INTE KAN ELLER VILL GE

Att låtsas känslor du inte har eller visa uppmärksamhet du inte känner gör inte andra människor lyckliga, för samtidigt föraktar du dem eller är arg över att behöva göra saker du egentligen inte vill.

6. URSÄKTA DIG INTE – BE INTE OM FÖRLÅTELSE

Jag kunde inte” eller ”Jag hann inte” är alltid lögn. Du hann inte därför att du bedömde något annat som viktigare. Du är kanske ledsen att du i en viss situation handlat på ett sätt som gjort någon ledsen. Uttryck den ledsnad du känner över det, om du verkligen är ledsen. Uttryck känslorna för din egen skull och inte som en ursäkt.

7. FÖRKLARA INTE

Förklaringar har ofta funktionen av ”betalt-kvitterat”. ”Det var därför att.. så du ser att jag inte kunde rå för det – så gråt inte, visa inte några känslor som kan göra mig illa till mods”. Du kan förklara saker om du gör det för att dela med dig av din erfarenhet till någon, men inte som prestationer som ska betalas med ”förlåtelse”.

8. GE INTE FÖRLÅTELSE

Förlåtelse är ingen ersättning för känsloreaktioner. Vi kan acceptera vad som hänt. Men det är inte detsamma som ”förlåtelse”, något den andre kan be om eller kräva och som vi kan ge.

9. MANIPULERA INTE OCH LÅT DIG INTE MANIPULERAS

Uttryck vad du känner för att befria dig själv från känslan, inte för att tvinga fram skam eller medlidande hos andra. Då manipulerar du dem. Gör det inte heller för att få en motprestation i form av känslor eller förändring av situationen. Gör det enbart för din egen skull. Låt heller inte någon annan manipulera dig. Vägrar du medverka på känsloutpressning eller annat slag av manipulation, slår den andre slag i luften.

10. HA INTE DÅLIGT SAMVETE

Din livsuppgift är inte att hålla någon annan ständigt lycklig, så ha inte dåligt samvete. Om du visar vem du är och den andre visar vem han eller hon är, blir ni snart medvetna om ifall ni kan fungera tillsammans. Försök inte ta ansvar från den andre, det är enbart förmyndarmentalitet. Gör detta för dig själv – som ett sätt att leva.

Formulerade av Walter Kempler

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *